Drónok saját Instagrammal

Karácsonyra kaptunk egy pici kamerás drónt, amit a parti szél miatt azóta sem tudtunk kipróbálni. Persze elkezdett érdekelni a téma, hogy mégis mekkora és milyen kellene ahhoz, hogy tenger mellett is élvezhető legyen. Ezzel nagyjából egy időben két magyar drón is bekövetett Instán, így velük folytattam.

Milyen drónod van és miért azt választottad?

@iaminsky: DJI Phantom3 Professional. Utánaolvastam, és ez volt az, ami egy stabil cégtől, megfizethető áron, korrekt és sokak által elfogadott minőségben ad egy eszközt. Fontos volt a kamera minősége is (ezért vettem a drágább modellt).

DJI Phantom3 Professional drón fotó

@dronszamar: DJI Phantom4. Elég gyorsan rá lehet találni a megfelelő modellre, ha az ember tudja, mit akar vele kezdeni. Repülő kameraként tekintek rá, így a képminőség döntő szempont volt. Másik nagyon fontos tulajdonsága, hogy a konzumerpiacra szánt gépek közül ez a legfejlettebb, hiszen sok biztonsági funkciót építettek bele, mint például az objektumérzékelés, kikerülés. Négy dedikált cmos-kamera figyel előre és lefelé, valamint két hangradar – ez lehetővé teszi a beltéri, azaz gps/glonass rásegítés nélküli biztonságos reptetést, amit ugyancsak tervezek.

DJI Phantom4 drón

Miért csináltál neki külön Instagram oldalt?

@iaminsky: Jött magától. Belekavarni a saját feedembe, valahogy nem stimmelt oda. Plusz jobb inkognitóban tolni, mert sok emberből egyből kihozza a dilinyóst, ha arra gondol, hogy be tudok kukucskálni a kertjébe. Pedig semmi ilyen nincs, plusz ha akarok, akkor benézek az utcáról, és látom, amit kell.

@dronszamar: A privát Instámat szeretném meghagyni magamnak, a drónnak meg legyen egy angolul is érthető külön folyama. Nekem ez nem kizárólag hobbi-drón, dolgozni is szeretnék vele, így adta magát a külön profil. Márkaépítésre kiváló, egyébként meg a profil alapján könnyen megtalálható a weboldalam, ahol a személyes adataim is, szóval nem bujkálok vele.

Eddig milyen gondjaid adódtak?

@iaminsky: Meg kell tanulni a szerkezetet. Repülni vele sokat, tapasztalgatni a beállításokat – a gépen és a fényképezőgépen. Nem egyszerű. Egyszer majdnem volt egy “flyaway” eseményem, de megfogtam időben: egy szűk kanyonban nem mértem fel, hogy fent erős a szél, illetve a 10+ műhold helyett a 7 egyszerűen nem elég, hogy a gép egy helyben maradjon. Plusz a para, hogy majd jön egy bolond, aki lelövi, vagy valaki, aki rendőrt hív, mert látta a tévében, hogy ezt nem szabad, csak repülési engedéllyel. Egyébként is, ki az, aki repülési engedélyt kér hónapokkal előre? Mi van, ha aznap pont akkor esik az eső? Nem életszerű.

@dronszamar: A Phantom4 egy kiváló gép, majdhogynem önállóan repül, így aki felett elhúz, szinte biztos lehet benne, hogy a gép magától nem esik a fejére. Elsősorban a kontroller mögött adódhat hiba: a rutinra kell gyúrni, a vészhelyzetekre, hogy akkor az legyen a reakció, aminek lennie kell. Tonnányi tutorialt néztem át, ezek közül is sok „drone-fail-compilationt”, pont ezeknek a helyzeteknek a megismerésére. Ami nekem megdöbbentő, hogy kb. 65 méteren gyakorlatilag eltűnik szem elől a gép és műszeres repüléssé alakul át a dolog. Ilyenkor fejben rendben kell lenni, a műszereket kell értelmezni, figyelni. A hazai helyzet eléggé szabályozatlan, de a gazdasági felhasználáshoz (mondjuk egy fizetett pr-film forgatásához) kell némi papírmunka: tevékenységi engedély, felelősségbiztosítás és eseti légtérhasználati-kérelem. Hobbi célra ezek közül semmi sem kell, ott a Ptk. az irányadó, azaz az okozott kárért felelsz.

Milyen élményt ad?

@iaminsky: A fotózás élményét. Nekem ez az elsődleges. Van aki versenyez a drónjával, én fotózni (esetleg videózni) szeretnék. De a videózás külön műfaj, csak a tökéletes mozgások “ütnek”, azokat meg nehéz kivitelezni (hátfafelé elrepülni, kifelé egy szűk tisztásról, vagy kanyarban egy autót lekövetni először hátrafelé, majd előre felfelé, stb.)

@dronszamar: Mindenhol mondják, hogy először meg kell tanulni egy kisebb, olcsóbb kopterrel repdesni. Ez igaz, ad egy jó alapot. Aztán amikor egy ilyen félmilliós szerkezet felemelkedik, majd elhúz a fák felett… na arra semmi sem készít fel! Remegő ujjakkal óvakodsz erre-arra, és közben bizarrul érzed, hogy semmi sincs alattad, szabad vagy, mint a madár. Ez a gép nem élménydrón, arra ott vannak az olcsóbb, hungarocell modellek. A láthatárt, a perspektívát viszont döbbenetesen kitágítja – soha nem látott szögekből nézhetsz le arra, amit eddig csak alulról nézhettél. Ezt idővel meg is szeretném mutatni mindenkinek.

Egyszer éreztették velem finoman, hogy lenézik ezt a műfajt a légifotósok, mert azt hiszik/hitték, hogy csak repdesek, ez meg mindent megcsinál helyettem. A pár évtizede elburjánzó digitális fényképezőgépek korszaka jutott eszembe, amikor hirtelen bárki olcsón milliónyi képet készíthetett, megzavarva ezzel a profi fényképészek köreit. Egy kicsit itt is érezhető ez.

Milyen jövőt látsz a drónokban?

@iaminsky: Rengeteget. Ma is használják hobbi célokra – ez fogja fellendíteni a témát, ezen keresztül jönnek a fejlesztések és a nagybani gyártási volumenek, ezen keresztül a megfizethető árak. Ezen belül főként a sportfotózás: hegyi bicajosok felküldik és követik őket, síelők, lövészek, kajakosok, vitorlások… Amin még fejleszteni kell, az az autonóm repülési képességek. Lekövet valakit, adott pontokat követ (ez már van), de feltételek szerint: ha odaértél, akkor továbbmegy, ha még nem, akkor bevár, stb. És akkor ott vannak az ipari felhasználások: defibrillátort pár perc alatt a helyszínre küldeni egy zsúfolt városban (rendőrségi drón a helyszínen tud lenni 1-2 percen belül, figyel, amíg az autó odaér), csomagszállítás, vadászat, halászat, dugófigyelő, keresés és mentés, erdőgazdálkodás, vadfigyelés, vízimentés… soroljam még?

@dronszamar: Ez már nem is a jövő, hanem a jelen. Lehet ez ellen ágálni, a történelemben szinte minden technikai vívmány ellen erőteljes tiltakozás volt, de felesleges. Ez már itt van, ezzel kell együtt élnünk. Sokan féltik a magánszférájukat, és tegyék is: nem helyes, de nem is cél senki után leskelődni. (Hozzáteszem, hogy a közösségi médiában megosztott dolgaikra ennyire nem érzékenyek az emberek.)
Ez egy káprázatos eszköz, egy repülő kamera, de tényleg sokkal több ennél, jó kezekben, kellően átgondolva, valóban ez lesz a jövőnk. Fogadok, hogy a robotika terjedését megálmodók a levegőben közlekedő robotokra nem is gondoltak.

Mi jelenti most a legnagyobb problémát?

@iaminsky: A hatóságok és az emberek (akiknek nincs, és akiknek van). A hatóságok félnek mindentől, ami új, ismeretlen. Első reakció, hogy tiltsuk be. Egy fokkal sem veszélyesebb, mint a modell repülő vagy a héliummal töltött ballon, mert azzal is lehet veszélyes helyzetet teremteni. Azon kéne agyalniuk, hogyan lehetne biztonságossá tenni a dolgot. Elküldeni minden gyártónak a magyar repterek és no-fly zónák koordinátáit, és ott a gép vagy nem hajlandó repülni, vagy leszáll (a DJI az amerikai repterek közelében így viselkedik, GPS alapon).

@dronszamar: A hazai légtérnek be kell kapcsolódnia a drónozás vérkeringésébe. Egy jó és könnyed szabályozásnak valószínűleg minden felelősségteljes drónos örülne, csak ne arra menjen ki a dolog, hogy újabb pénzeket szedhessenek be a hatóságok. A légtérhasználati-engedély és a tevékenységi-engedély egy kicsit nehézkes most, nem túl életszerű – pont emiatt nem kell hobbi célra ilyen. A biztosítók is átaludták az elmúlt éveket, hiszen csak néhányuk képes kezelni a kérést, amikor drónos témában hozzájuk fordulsz.

@iaminsky: Akiknek van, azok között vannak idióták, akik egy repülőt felülről akarnak fotózni, vagy a tömeg fölé repülnek és belezúgnak. Az ilyenekkel nem tudsz mit kezdeni, de miattuk nem szabad korlátozni a maradék 99 százalék szabadságát, mert akkor egy baleset után betiltható lenne az autó is.

@dronszamar: Hülyék mindig is voltak és lesznek is. Az általánosításokat kell elkerülni, hogy a kellő rutinnal rendelkező, megfontolt drónosok ne kerüljenek egy kalap alá velük. Például a repterek mellett repkedő drónosokat le kellene kapcsolni a megosztókra felrakott videóik alapján.

@iaminsky: Akiknek nincs, sokszor irigyek, meg egyből arra gondolnak, hogy miért akartál te olyat. Biztosan valami rosszért. Hogy örömet ad, hogy szeretek fotózni, az nem jut eszükbe. Csak a veszélyt látják az ismeretlen dolgokban: hogy ráesik a fejére, a gyerekére, a kiskutyájára, hogy balesetet okoz az autópályán, hogy benézel az ablakán… pedig nem.

@dronszamar: Nekem is mondta egy barátom, hogy nem vagyok normális, mert azok autót vesznek meg biciklit, én meg drónt. Félnek, tartanak az ismeretlentől. Egyesek szerint ez sokkal veszélyesebb, mint bármi, ami közlekedik. Erről én nem vagyok meggyőződve. Miért lenne nagyobb a sérülésveszély, ha ráesem valakire egy pár kilós géppel, ami sokkal intelligensebb, mint mondjuk egy járdán sétáló emberek közé szabaduló két tonnás autó?

Része vagy valamilyen drón közösségnek?

@iaminsky: Csak Facebookon vagyok fenn readonlyban, valamint a Phantompilots fórumon (mobil app, egészen kellemes).

@dronszamar: Egyelőre nem. Építem a drónszamár márkát, emiatt az Instán bontogatom a rotorjaimat, és persze a megkerülhetetlen Facebookon. A DJI Creator oldalaira rendszeresen látogatok egyrészt inspirációért, másrészt küldtem be saját felvételt.

FEL NEM HASZNÁLT IRODALOM

Már táncolnak is a magyar drónok (vs.hu)
Interjú a hazai drónbajnokság rendezőjével (prohardver.hu)